Populaire berichten

Meeleven

“Dat kan ik me voorstellen.” Of “Wat vervelend voor je.” Dat zeggen mensen vaak als je iets moeilijks doormaakt. Maar écht meeleven vraagt meer. Want het is heel moeilijk om ons iets voor te stellen als we er niet zelf doorheen gaan. Plotseling ontslag, verlies van een dierbare, of een onvervulde kinder- of partnerwens. Ik heb me ooit pas écht begrepen gevoeld toen een collega coach inderdaad tegen me zei: “ik kan niet eens beginnen met voor te stellen hoe dat is, maar ik zie wel dat dit heel belangrijk en zwaar voor je is.” Echt meeleven vraagt dat we zelf ook naar die pijnplek heen gaan, zodat we letterlijk meeleven. Paradoxaal genoeg vraagt empathie voor anderen, dus eerst goede zelfzorg, zodat je ruimte hebt voor die pijn van een ander. Dit filmpje over empathie van Brené Brown, maakt ook veel duidelijk (<3 min.).

Met wie zou jij meer willen meeleven? Wat heb je dan eerst zelf nodig?


WIL JE

  • Deze blogs automatisch ontvangen?
  • En het E-book 12 sleutels voor persoonlijke groei?

ZIE: www.reflectieflits.nl